21 October 2010

Rikskänd bloggerska i baguettechock

I slutet på förra veckan rapporterades på Facebook om hur Emelie Holmquist, rikskänd bloggerska från Stockholm, somnat mitt under en måltid och sedermera sovit på maten. Nu talar hon ut om det inträffade, exklusivt just här.
- Det som gjorde mig mest upprörd var att en god smörgås gått till spillo, kommenterar Emelie, 25, idag.

Det var under natten mot söndag som ost- och gurkbaguetten, som incidenten rör, intogs i horisontalläge i Holmquists säng. Emelie uppdaterade under söndagen putslustigt sin Facebook-status för att meddela världen om denna snöpliga incident.

Idag beskriver hon händelsen som att hon överrumplades av extrem trötthet och brutalslocknade mitt i en tugga, varpå smörgåsen blev liggande intill hennes sovande kropp. Under hela natten sov Emelie dessutom med en liten bit mosigt bröd i munnen, samt oborstade tänder.

Nu talar Emelie ut om känslorna och förvirringen hon upplevde när hon i söndags morse vaknade upp och insåg vad som hänt.

Upptäckte brödrester i mungipan
- Min första tanke när jag vaknade var att något inte stämde. Jag upptäckte brödrester i mungipan och så fick jag plötsligt en känsla av att jag varit i färd med att äta något när jag somnade. Jag kom på att jag innan jag lagt mig gjort i ordning en ost- och gurkbaguette att äta medan jag läste lite. Jag hade även på känn att jag aldrig åt klart innan jag slocknade.

Emelie vred sig i sängen för att se om smörgåsen låg kvar där bredvid henne. När hon upptäckte att den inte gjorde det blev hon mycket fundersam.

- Jag fattade ingenting, säger Emelie med en axelryckning.

Omkring en minut senare fann Emelie den påbörjade smör- och ostdraperade baguetten inklämd mellan hennes pyjamas och det rena lakanet.

- Det var ju smått irriterande att detta skulle hända just när jag bytt lakan kvällen innan. Men det som gjorde mig mest frustrerad var verkligen inte de kladdiga lakanen eller att jag fick slänga pyjamasen i tvätten omedelsbums.

"Den var bortom all räddning"
Emelie berättar att hon är en tjej som tar den typen av motgångar med en klackspark. Inte heller detta att hon vaknade med slemmiga matrester i munnen gjorde Emelie särskilt upprörd, utan det som fick henne att reagera var något helt annat.

- Framför allt blev jag upprörd när jag insåg att en god och bra smörgås gått till spillo under natten!

Emelie berättar om hur hon älskar sin mat, och särskilt då sina kolhydrater och tomma kalorier. Hon menar att när man har en sådan böjelse är det klart att man blir irriterad när något sådant här händer.

Känslosamt beskriver Emelie hur den illa tilltygade smörgåsen såg ut när hon äntligen hittade den.

- Den var bortom all räddning: osten var svettig, mosig och klibbig och gurkskivorna var torra och skrumpna. Jag skulle nästan vilja sträcka mig till att beskriva den som en sanitär olägenhet. Den gick absolut inte att äta, säger Emelie och gör sitt bästa att svälja en begynnande gråtattack.

Vill varna andra
Idag har Emelie fortfarande något ostliknande intorkat i sitt röd-rosa påslakan, och hon vill varna andra för att sätta sig i samma situation.

- Det finns risk att andra tror att man är lite "sunkig", men jag kände ändå ett enormt behov av att berätta om detta, säger Emelie med en blick ner i golvet.

No comments:

Post a Comment