12 December 2010

Det selektiva örat presenterar:

I december varje år brukar mer eller mindre pretentiösa män i medelåldern lista de senaste tolv månadernas bästa musik (eller bästa vad som helst egentligen). Så nu tänkte jag göra samma sak, fastän jag varken är medelålders, man eller ens så värst pretentiös.

Detta är min lista, varken mer eller mindre. Ingen rangordning, ingenting. Bara mina bästa låtar 2010:

Tiger Tape - Skanstull (Lo and Behold/Cosy)
Allo Darlin' - My Heart Is A Drummer (Fortuna Pop)
Twig - Hourglass (Fraction Discs)

Egentligen vill man ju göra en lång, utförlig prettolista så att det framstår som om man har sjuklig stenkoll, som att man är lite störd nästan, men sorry, det kan jag icke. Det är dessa tre låtar som fastnat, som spelats om och om igen på min mentala jukebox. Det är inget jag rår för.

T.ex. har jag haft första tjing att lyssna på (och skriva pressreleaser till) alla Cloudberry-sjuor i år, men icke. De har inte fastnat. Det spelar ingen roll om de är bra. Jag tycks ha ett väldigt selektivt öra, det bara är så. Men jäklar vilken bra smak det örat har!

1 comment:

  1. Totally agree about My Heart Is A Drummer. I remember I've heard it short before the album was released and thought "Oh, it's even better than their first singles!". And the video is wonderful too!

    ReplyDelete