25 December 2010

Rim lim fittstim!

"Istället för snopp, på en jul utan dopp!"

Jo, jag tycker att det är trevligt med rim på julklapparna. Tyvärr är jag själv aldrig sådär bra. Däremot får jag - bevisligen - trevliga julklappar. Jag säger inte vad det var, för då kommer min vän Anton bara och tilldelar mig Stora Buskispriset 2010. Och det slipper man ju helst.

För något år sedan fick jag en annan mycket fin och användbar present, vilken åtföljdes av följande rim:

Julen är rolig för liten och stor,
mor och far och lillebror.
Som tomtegubbar vi i glasen slå
och en nubbe blir lätt tjugotvå.
Denna kvinna fick i sig fler ändå,
tillslut var det inte så lätt att stå.

När juldagsmorgon glimmar,
har hon sovit under granen i flera timmar.
Hon vaknar klibbig av glögg och knäck,
minnena de verkar vara väck.
Plötsligt där under grenen,
upptäcker hon en nöt emellan benen.

Så vad har vi att lära utav detta,
det ska jag nu berätta:
Se upp för att bli full och dansa naken,
då kan du få en nöt i baken!

Det är det finaste rimmet jag någonsin fått. Men jag hade ingen aning om vad som fanns i paketet. Och det lär inte du heller ha, så nu ska jag tala om det för dig: det var en nötknäppare i form av Margaret Thatcher (man knäcker nötterna mellan hennes lår).

Den är så fin på så många sätt, inte minst nötknäckarsymboliken. För hon lär ha knäckt nötter. Och det är väl det enda jag ser upp till henne för; att hon som kvinna styrde ett av världens mäktigaste länder i så många år. Synd bara att hon gjorde det så jäkla uselt och att hon var en sån ärkebitch.

Nuförtiden är det herr Cameron som knäcker folket i Storbritannien, men hemma i min skål med nötter är det fortfarande Maggie T som gäller.

Margaret förnekade sig för övrigt aldrig, och det gör inte jag heller. God jul!

No comments:

Post a Comment